Missing Them

Missing Them
:)

Thursday 22 December 2011

BERSIN OH BERSIN

tatkala aku membelek-belek blog...dengan tidak semena-mena hidungku gatal lalu aku terbersin...secara tidak sengaja, timbullah idea untuk post sesuatu tentang bersin..




Bersin disebabkan udara yang sejuk, debu. asap, bubuk merica, dan lain-lain. Bersin baik untuk kesihatan untuk memastikan hidung kekal bersih. Udara yang menghembus kuat dengan tekanan tinggi daripada paru-paru mendorong hingus keluar melalui hidung dan mulut.


Bersin merupakan salah satu tindakan tubuh yang sangat rumit, dan memiliki beberapa fakta yang mengerikan. Sebaiknya, perkara-perkara di bawah haruslah dielakkan agar bahaya bersin tidak menimpa diri anda :

  • Bersin "restart" tubuh
Pada saat kita bersin, secara refleks maka otot-otot yang ada di muka kita menegang, dan jantung kita akan berhenti berdenyut atau berhenti berdegup untuk sementara. Dan setelah kita selesai bersin, maka jantung kita akan berdegup kembali


  • Kekuatan bersin
Saat bersin, maka lendir atau benda-benda asing yang ada di mulut dan hidung akan keluar dengan kelajuan 100 batu per jam. Jika bersin terlalu kuat berisiko tinggi untuk meretakkan tulang hidung.


  • Bahaya ketika menahan bersin
Ketika anda menahan bersin, maka anda akan menahan tekanan bersin maka tubuh harus mengatasi perubahan akibat tekanan kuat yang masuk kembali ke dalam saluran pernafasan. Tekanan tersebut boleh menyebabkan kerosakan pada gegendang telinga, selain itu risiko mengalami pecah pembuluh nadi di kepala dan leher mungkin dapat terjadi.


  • Bersin keluarkan banyak bakteria
Ketika bersin, tubuh akan mengeluarkan 100.000 kuman atau bakteria ke udara. Menurut John Pan, MD, ketua Pusat Perubatan Integratif di George Washington University Medical Center, bersin yang ditahan akan memaksa bakteria kembali masuk ke dalam rongga hidung dan lubang telinga, sehingga boleh menimbulkan jangkitan kepada tubuh kita.


  • Risiko bersin sambil mata terbuka
Saat bersin, maka akan terjadi stres yang luar biasa pada tubuh, tekanan udara yang cukup penting terletak pada mata. Tekanan tambahan tersebut memang tidak akan membuat mata terkeluar (namun berisiko untuk terjadi). Tekanan itu akan membuat mata merasa tidak selesa. Sehingga secara refleks seseorang akan menutup matanya saat bersin sebagai bentuk perlindungan. Jadi agak sukar untuk membuka mata ketika bersin.


euwww..!!




No comments:

Post a Comment